Parowóz Tkt 48-18 z 1957 roku - tzw. tendrzak, wyprodukowany przez Zakłady HCP w Poznaniu, przeznaczony był do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Prędkość maksymalna 80 km/h, całkowity ciężar 98 ton, moc parowozu - 1060KM
Masa napędna „tekatki” była nieduża, co w połączeniu z czterema parami kół napędowych dawało doskonałe przyspieszenie rozruchu. Cecha ta sprawiała, iż zdecydowana część tendrzaków prowadziła składy osobowe, szczególnie z dużą liczbą przystanków. Często prowadziły składy w terenach podgórskich z uwagi na dobre wpisywanie się w łuki i tę samą prędkość konstrukcyjną w obie strony (częsta zmiana kierunku trakcji). Popularne „tekatki” były (za swe cechy trakcyjne) ogólnie lubiane przez załogi.
Tkt 48-18 od 1993 roku była na stanie Parowozowni w Jaworzynie Śląskiej pod parą, następnie służyła jako eksponat, w 2005 r. została wydzierżawiona Stowarzyszeniu "The Wolsztyn Experience" , ale w październiku ponownie zawita do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku na stałe.
"Szpila" i "Tiger" znowu spełniają marzenia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?